Dreptul la alegerea individuală și argument

Pot înțelege că sunt oamenii care s-au căsătorit la 20 de ani și au făcut un copil la 22. Și pe-al doilea la 25. Nu le-am spus niciodată nici cum să și-l crească, nici să o lase pe mai târziu. Pot înțelege și că unii oamenii nu își doresc copii, și le respect decizia. La urma urmei, sunt hotărâri pe care fiecare individ și le asumă personal.

Pot înțelege că sunt femei care nu pot trăi decât în umbra celui pe care și l-au ales și femei care se simt confortabil în relații la distanță, care nu le obligă la niciun fel de hotărâre definitivă. Le pot înțelege chiar și pe cele care se dăruiesc confortabil primului bărbat care le apare în cale, sperând cu fiecare plecare și bucată de suflet înjumătățit că următorul va fi cel care rămâne. Pot înțelege femeile care aleg să se căsătorească pentru că asta simt și pe cele care o fac pentru că un calcul material le demonstrează că e un pas bun. La fel cum le înțeleg pe cele care aleg să rămână lângă cineva pentru că sufletul le e legat de omul acela mai mult decât ar putea lega vreodată o hârtie.

Tocmai pentru că pot înțelege toate acestea, mă aștept de la cei de lângă mine să le înțeleagă și ei. Pentru că am obosit să văd în jurul meu oameni care au luat o hotărâre și care se străduie, uneori cu țipete nejustificate, să îi convingă pe ceilalți că e cea mai bună decizie. Și mă întreb dacă nu e cumva semn al faptului că își pun sub semnul întrebării propriile alegeri, sau e doar semn de tipar îngust de gândire pe care vrei să-l aplici tuturor celor de lângă tine.

Fiecare dintre noi avem dreptul la propriile ziduri de care să ne lovim și de propriile pietre pe care să ni le legăm. Și dacă eu pot înțelege asta mă aștept ca și tu să poți. Pentru că doar așa putem avea o discuție argumentată și civilizată, în care doar prezentăm niște puncte de vedere, nu îl obligăm pe celălalt să intre în aceleași tipare ca noi.

Și da, chiar dacă pot înțelege la nivel argumentativ multe lucruri, sunt cam la fel de multe care nu mi se par neapărat cele mai indicate alegeri. Dar la fel cum mă aștept ca dreptul meu de alegere în viață să-mi fie respectat, la fel respect deciziile celor de lângă mine, indiferent de cât de diferite sunt ele de idealul meu pentru o viață perfectă.

Vă rog, procedați la fel cu cei de lângă voi. Cred că ar fi leac pentru frunți încrețite de prea multe discuții în contradictoriu. Vă las o poză cu senin și soare, să vă fie leac pentru dimineți înnorate! 🙂

DSCN2031

Lasă un răspuns

