Carti de vacanta I

Nu am o pasiune prea mare pentru cei care scriu carti ce sunt catalogate ca o „filosofie a vietii cotidiene”, dar Alain de Botton m-a cucerit de cand am citit Eseuri de indragostit (long,long time ago). Ultima carte citita in concediul asta, carte care m-a facut sa zambesc, sa imi pun intrebari, sa stau in casa seara, se numeste Sex, shopping si un roman (ed.Humanitas, autor: Alain de Botton). Este o carte despre o ea, un el, si despre relatia dintre ei (si despre un al doilea el, dar asta deja e dupa jumatatea cartii). Tipul de carte pe care as putea spune cu usurinta: do not even try!!!.

Dar trebuie sa fiu sincera, atunci cand Botton incearca sa analizeze iubirea prin trimitere la Flaubert si Descartes, cand in prima pagina personajul central este descris intr-un mod in care pun pariu ca multe domnisoare s-ar regasi („Confuza si chiar putin rusinata, putea fi vazuta cum cauta in talmes-balmesul lumesc ceva care sa poata insufla sens in platitudinea existentei. Si, poate din cauza epocii in care traia, aceasta dorinta de autotranscendare – daca putem sa ne exprimam atat de teologic – ajunsese sa se identifice cu ideea de Iubire”), cand multe din lucrurile obisnuite dintr-o relatie (de la intalnirea dintre cei doi, pana la saruturi si relatii intime sunt analizate dintr-o perspectiva ce nu mai tine de poveste si tine de eseu – „Cand ajungi in pat cu cineva e ca si cand ai avea o coliziune cu toate amintirile si obisnuintele tuturor celor cu care te-ai culcat vreodata. Felul nostru de a face dragoste intrupreaza mnemonica istoriei noastre sexuale, un sarut este modelul imbogatit al sarutarilor trecute, comportamentul nostru in dormitor este saturat de urme ale dormitoarelor trecute”)…apoi atunci cand toate astea sunt puse la un loc in firul unei povesti de dragoste, apoi nu are cum sa nu-ti placa sa citesti asa ceva.

Acum, ca am spus ce mi-a placut, trebuie sa recunosc ca au fost si parti care m-au lasat asa…un pic in aer. Finalul mi se pare un pic tras de par si prea fortat (ea, Alice, intalneste pe cel de-al doilea el, cu care se pare ca se potriveste mai bine decat cu primul el, si astfel poveste are „happy-end”). Poate si pentru ca povestea din „Eseuri de indragostit” mi se parea un pic mai realista din punctul de vedere al abordarii unei relatii. Nu stiu de ce, dar finalul cartii are asa, o tenta de revista glossy, cu povesti de succes analizate de tot felul de cunoscatori ai sufletului.

Revenind si concluzionand: mi-a placut cartea lui Alain de Botton, pentru ca are un stil oarecum lejer de a scrie (bine, trebuie recunoscut ca limbajul e uneori destul de academic si ca iti trebuie in spate ceva cunostinte generale de literatura si filosofie pentru a prinde toate paralele pe care le face el pe acolo), pentru ca are un umor englezesc savuros (cred ca sintagma „umor englezesc” tine de un stereotip bine implemententat in mintea mea, dar pe care imi e cam lene sa il analizez…oricum, un umor fin, ironic, unori dand spre sec), pentru ca e o carte ideala de citit atunci cand afara sunt 35 de grade si tu stai in varful patului, cu o inghetata Nirvana in brate. Si daca nu ati citit, recomand, cu cea mai mare  caldura (asta daca nu va sufocati 🙂 ), si „Eseuri de indragostit”.

Si, oficial si pe bune de data asta, chiar intru in vacanta a bolgului din seara asta, intrucat de maine ma duc sa imi afund picioarele in nisip si sa citesc Harry Potter pe plaja. 🙂 [nu e o gluma, chiar vreau sa citesc Harry Potter – si pofta a crescut dupa ce am citit asta. A…si asta. ]

[Si OFFTOPIC – maine nu asteptati cronicutza FolkFrate, pentru ca in seara asta nu am fost acolo. Poate o s-o gasiti la ei acasa – casa virtuala – adica aici. Si la fel de offtopic – sar’na Edy pentru telefon de la Calafat si Baniciu la telefon – asta pentu ca tot eram in zona de folk]

Lasă un răspuns

