Danemarca în cinci zile (2)

Sau întâlnirea cu orașul pe care îl iubești fără să îl întrebi de ce.

 Aarhus (a doua oprire)

Prima zi din Aahus a început cu o ploaie de zile mari și o vreme care îți trimitea orice urmă de chef de ieșit din casă înapoi în moțul patului. Așa că am băut cafea ore în șir, am descoperit ceva muzică daneză și ne-am mai așezat un pic poveștile în ordine. Asta până pe la prânz, când a binevoit și vremea să ne lase să ieșim din casă.

Cel de-al doilea oraș al Danemarcei m-a făcut să îl iubesc din primele minute petrecute pe străzile lui. Pe malul unui canal, între două clădiri vechi, cu terase, plin de oameni care purtau un fel de zâmbet ascuns în ei, m-a dus cu gândul la Sibiu. Și am știut că nu are legătură cu locul, neapărat (cu toate că ambele au străzi centrale pavate și case vechi recondiționate), ci cu starea. În Aarhus respiri energie bună. Din aia de îți dorești să o iei la pachet, pentru acasă.

Apropo de similitudinile cu Sibiul, am aflat că Aarhus o să fie capitală culturală europeană în 2017. Și că are, undeva lângă oraș, un fel de ”Muzeu Astra”. Cu singura diferență că cel din Danemarca e unul în care casele sunt populate, și poți asista la tot felul de demonstrații despre cum se făceau lucrurile altcândva. Ăsta e unul din locurile unde îmi pare rău că nu am ajuns, dar programul e de la 10 la 16…și noi am aflat asta pe la 15:30🙂. Muzeul se numește Den Gamble By.

Și tot din capitolul ”ar-fi-fost-frumos-dar-poate-vedem-altădată” – ARoS Aarhus Art Museum. O clădire nouă, construită însă cu atâta grijă față de ce are pe lângă ea că nu pare deloc ieșită din peisaj. Cred că asta e unul din cele mai frumoase lucruri în Danemarca – faptul că au multe construcții noi, cu design aparte, dar pe care reușesc cumva să le integreze în spațiul ce cuprinde zeci de clădiri istorice. Muzeul acesta are în vârf de tot un cerc în culorile curcubeului, de unde poți vedea panorama orașului la 360 de grade. Lunea e închis, dacă vă întrebați de ce nu am ajuns acolo🙂

Și dacă tot era soare și senin, într-un final, am fugit și până la malul mării. Care mal al mării e aproape tare de Aarhus, așa că mai toată lumea din oraș vine în parcul de lângă la alergat. Am aflat de la Luciana (româncă stabilită pe tărâm danez) că oamenii se antrenează acolo în grupuri și că vara au loc concursuri. Contrastul dintre verde și albastru te trimite la plimbare printre gânduri, iar dacă vrei să mai visezi un pic poți traversa și merge în vizită în grădinile ce aparțin Palatului Marselisborg. Palatul e reședință de vară a Reginei, dar când nu e ea acolo grădinile sunt deschise pentru public. Din auzite (evident, Regina și-a găsit să vină la Palat exact când eram eu în zonă :) ), sunt spectaculoase.

Chiar fără să le văd, o plimbare pe pajiște, apoi pe malul mării, apoi prin pădure și din nou la mal de mare, completează starea-de-bine pe care o respiră Aarhusul.

Plus că în Aarhus am descoperit cel mai simpatic magazin posibil, pe numele lui Tiger. Un loc de unde poți pleca acasă cu suveniruri drăguțe, la prețuri rezonabile și unde m-am pierdut vreo oră și ceva admirând cutii, cutiuțe, agende, și tot felul de jucării.

La urma-urmei, despre asta e vorba în Aarhus. Să-ți dai voie să pierzi timp printre rafturi cu oameni, câștigând la final de zi un somn bun și mai multe povești care să te bucure când nu mai ai concediu.

(prima oprire a fost la Copenhaga)

Lasă un răspuns

