”Tu să taci, tu nu ai copii”

Dintr-o întâmplare sau dintr-o alegere (da, știu oameni care s-au mutat de bunăvoie și nesiliți de nimeni) trăim în țara în care toată lumea are o părere despre orice, de la fotbal la data estimată a sfârșitului lumii, a nu avea o opinie (sau a insista să te documentezi înainte de a o exprima) te transformă într-un omuleț ciudat și verde. La urma urmei, că e bine sau e rău nu-i treaba mea (personal, nu sunt de acord cu a avea o părere despre orice atât timp cât nu cunoști măcar un pic subiectul despre care vorbești), suntem o țară în care libertatea de exprimare este – cel puțin din acest punct de vedere – posibilă și practicabilă.

Ei bine, tocmai în țara asta posesoare de opinii despre orice, există o limită pe care nu o poți trece. O limită de care eu – personal – m-am săturat până în gât și la care o să devin alergică în curând. Ei bine, nu ai voie să ai opinii despre copii, creșterea lor sau mai știu, ce e mai bine în viață pentru un prunc decât dacă îndeplinești condiția primară de a fi mamă. Dacă nu ești mamă și te pune sfântu să ai o părere despre copii (eventual una argumentată și documentată) apoi ți se prezintă argumentul ultim și definitiv: ”Tu să taci, tu nu ai copii”

Stimate doamne posesoare de prunci, vă scriu să vă spun doar atât: replica de mai sus NU e un argument adus într-o discuție despre copii în care sunt implicați și oameni care nu îi dețin. Atât timp cât eu nu încerc să îți impun opiniile mele, ci ți le prezint într-o discuție amiabilă, să îmi închizi gura cu replica asta e pur și simplu un gest de mitocănie din partea ta.

Pentru că la fel cum tu te simți liberă să îți duci copilul de câțiva ani la McDonalds o dată pe săptămână, și eu sunt la fel de liberă să îți comunic că nu mi se pare tocmai în regulă chestia asta. La fel cum nu mi se pare ok să lași plodul în fața televizorului cu orele sau să îl îndopi cu ciocolată în loc să îi gătești o prăjitură. Și nu, nu mi se pare normal să te lauzi la toate celelalte mame din parc că băiatul tău îi bate pe toți din clasă, că doar semănă cu tac-su.

Da, e posibil ca toate astea să se schimbe când voi deveni mamă, e posibil să ajung una din mamele alea nebune (cum le consideri tu) care verifică orice etichetă înainte de a cumpăra ceva din magazin sau e posibil să vreau să țip într-una la el doar ca să văd dacă iese criminal în serie.

Până atunci însă, atunci când îți servesc un argument mă aștept să îmi răspunzi cu unul. Știu că maternitatea e un experiență unică și te schimbă. Știu că apar mereu chestii neprevăzute. Știu că uneori ceea ce vrei să faci contravine cu ceea ce îți spune toată lumea să faci. Știu toate astea pentru că anul trecut am citit blogul Bogdanei cap-coadă (de atunci îl urmăresc constant) și m-a fascinat toată experiența ei. Îmi doresc să fiu mamă la un moment dat. Până atunci însă, lasă-mi dreptul la o opinie.

Ghici ce? Faptul că ești mamă acum nu îți dă niște super-puteri, nu te transformă într-o entitate diferită față de cea de om și nici nu e o garanție a faptului că nu vei greși niciodată în modul în care îți crești plodul.

Când o să îmi dai un argument care îmi demonstrează că opinia mea e greșită o să stăm de vorbă. Altfel, o să prefer să întorc spatele și să plec. Pentru că mamele nu au dreptate întotdeauna în ceea ce privește plozii lor și uneori, din prea multă iubire, poți greși fatal.

PS 1: acest post nu este o generalizare (din fericire, știu destule mame cu care să pot discuta despre copii principial și cu tot felul de idei bune de ambele părți), ci doar o reacție personală la reacția mamelor-care-cred-că-dacă-nu-ești-mamă-nu-ești-nimic.

PS 2: știu și că una din cele mai frustrante chestii pentru mame e tocmai faptul că toată lumea are opinie despre ce e bine să facă și ce nu, și mai ales încearcă să le impună comportamentul respectiv. Chiar și așa, prefer răspunsul ”fac așa pentru că așa cred eu mai bine” decât anularea dreptului la opinie.

2 gânduri despre &8222;”Tu să taci, tu nu ai copii”&8221;

    • Sa zicem ca postarea e dedicata unui grup mai mare de persoane care mi-au servit atitudinea asta, de-a lungul timpului. Cine are ochi sa inteleaga, intelege oricum🙂

Lasă un răspuns

