Cuvinte. Pe blog, în scrisori, fără adresă.

Cuvintele scrise sunt porți spre vulnerabilitate. Un mod de a te dezbrăca, de a ordona gânduri, de a face curat între furii.

Atunci când le publici, te gândești – poate din ce în ce mai des – la impactul pe care îl au pentru cei ce le citesc. Și atunci alegi să le cizelezi. Dai bucăți din tine, fragmentate, sperând că le vei găsi la timp un loc unde ele să își facă loc. Când am ales să continui povestea cu blogul, în doi ani diferiți (o dată, după Ziua de Mâine de la Alba Iulia, din 2011, mai apoi în toamna trecută) am ales să dau acele bucăți din viața mea care ar putea aduce un zâmbet sau pune o întrebare. Uneori, mi s-a întâmplat ca întrebarea care s-a pus să fie alta decât cea pe care o aveam în gând. Și destul de des mi s-a reproșat că bucătăria virtuală nu seamănă cu mine leit.

A fost o alegere, personală și conștientă, de a scrie aici despre lucruri mici și frumoase. Despre concerte, oameni, cărți care mi-au smuls un zâmbet sau un gând aparte. Despre acele momente cheie în care viața îți dăruiește emoție. Pentru că nu cred în blazare atunci când muncești de la 9 la 6 într-un birou și cred cu tărie că singurul mod prin care poți rămâne copil e să continui să descoperi și să pui întrebări. Chiar și atunci când nu e nimeni să-ți răspundă la ele. Cuvintele de pe blog nu deschid uși spre mine, dar nici nu le închid. Mă dezbrac în public, dar îmi dau doar paltonul și ghetele jos, cât să fiu confortabilă cu ceea ce vezi. În rest, sunt doar un om ca toți oamenii, cu zile mai bune sau mai proaste, cu familie și prieteni mișto, cu povești sentimentale alambicate și căutând – din când în când – liniștea între cuvintele înșirate pe o pagină albă.

Am undeva, prin zecile de foldere cu tot felul de nume ciudate (că uneori nici eu nu mai știu să îmi caut ideile prin propriul calculator) un document. O pagină mereu albă când o deschid (cu toate că are istoria unui an și mai bine în spatele ei). E locul meu de țipat la oameni. Acolo nu cizelez nimic, nu pun nimic în ordine. Arunc gândurile agitate pur și simplu, un exercițiu de expirat nervii și inspirat un soi de relaxare. Le las acolo, pentru o zi-sau două- sau trei – până deschid din nou foaia și le șterg. Am încercat o dată să le recitesc, am constatat că nu numai că nu mai știam cine sau ce mă făcuse să scriu ce scriam acolo, nici nu prea sunt coerente. Așa că am hotărât că toate aceste gânduri se vor șterge progresiv. Un fel exercițiu de uitare. 

Și există, la final, acele cuvinte pe care le-am pus în scrisori. Unele pe foaie, unele electronice, unele sunt forma simplă a unui sms. Cuvintele în care m-am adunat. Cuvintele pe care nu le-am mai folosit ca paravan, nici ca armă, nici ca mod de exprimare. Cuvinte fără de care, pentru câteva momente, mă simt un pic goală pe dinăuntru, de parcă m-aș da pe mine o dată cu ceea ce am scris. De-aia am atâtea scrisori netrimise. De teamă. Uneori, o parte din ele ajung să își piardă unicitatea momentului și să le împart cu toată lumea pe blog. Alteori, înghit în sec și le trimit, sperând că ele vor schimba o stare sau vor naște un zâmbet, acel zâmbet. De cele mai multe ori, rămân adunate prin zecile de foldere cu tot felul de nume ciudate, și cele mai mari surprize le am când le găsesc și le citesc. Și mă întreb mirată ale cui or fi cuvintele.

Cuvintele scrise pot fi porți spre vulnerabilitate. Din când în când, toamna – sunt doar moduri de a găsi calea către zâmbet. Al tău sau al lor,  al celor care le citesc. Important e să nu-ți fie teamă de ele, să le așezi cuminte și să le dai forma perfectă și apoi să le împarți. Atunci când simți, nu atunci când e deja târziu.

Tăcerile de pe blog au și ele răspunsurile lor, țin de realități imediate mai mult decât de lipsa cuvintelor. Vom reveni🙂

Lasă un răspuns

