Fiecare om are o poveste

Și fiecare obiect are un suflet.

Cu lecția acesta am plecat de la Albac, după vreo două ore petrecute în cortul alb care găzduia meșteșugarii veniți la Târgul de Turism Rural. Lecție pe care mi-au oferit-o gratuit niște oameni ale căror pasiuni par de domeniul unui trecut atemporal – în care prelucratul de lemn, țesutul fețelor de masă și a ștergarelor, cusutul iilor sau împodobirea pieptarelor de piele, crearea unor podoabe din pietre mici aranjate cu migală țin de artă și de puterea de a continua o poveste cu rădăcini adânci.

…..

IMG_0825Ene Vasile (Râmnicu Vâlcea). E un om înalt, cu sprâncene dese, pe care aproape că ți-e teamă să nu-l superi cu ceva. Senzația durează fix vreo 30 de secunde, până îl întrebi de obiectele pe care le are la stand. Linguri de lemn sculptate,  solnițe în fel și chip, farfurii de lemn cu modele aparte. A învățat totul singur – chiar el îmi spune, pe un ton serios domnișoară, eu sunt autodidact. am învățat mai întâi să tai lemnul, apoi am studiat care erau simbolurile cu care se ornau toate aceste obiecte. Ca să fie sigur că înțeleg, îmi arată cum sunt reprezentate simbolurile solare sau ale apei, de ce unele linguri au coada în formă de ghiocel (ca simbol al eternei renașteri) și alte câteva mostre. Îl întreb dacă a investit mult în utilajele cu care prelucrează lemnul. Tace, se uită la mine, râde. Păi să vă arăt cu ce ornez eu în lemn, e un instrument de ultimă generație.Scoate de sub masă un…cutter. Pentru o persoană care e în stare să-și taie degetele tăind pâinea, să faci artă cu un cutter e o palmă peste ochi. Aflu că o trusă serioasă de prelucrare a lemnului are vreo 800 de piese. Oare are cine să ducă toate lecțiile acestea, învățate de el pe propria piele, mai departe? Zâmbetul îi dispare brusc, și spune că a încercat să îl convingă pe fiul lui să preia meșteșugul, dar că acesta mereu se plânge de praful din atelier și de lipsa timpului. Așa că lucrează într-o corporație (când o spune domnul Ene aproape sună a păcat), în timp ce tatăl lui speră ca totuși, într-o zi, copiii săi să descopere plăcerea de a face din lemn o poveste.

…..

IMG_0827Eugenia Croitoru (Zlatna). Dacă unele standuri au obiecte asemănătoare, din ce am văzut, standul doamnei Eugenia e unic. Asta pentru că nu sunt prea mulți meșteri care să decoreze pieptare. Când am ajuns, studia cu atenție niște pieptare aduse de altcineva, cu o vechime de vreo 40-50 de ani. O broderie minuțios lucrată, aplicații cusute manual prinse prin alte cusături mici de piele, și culori care au rămas vii în trecerea timpului. Îmi spune cum e realizat modelul, de parcă ar dori să și-l întipărească în minte. Doamna Eugenia a fost director de Casă de Cultură, a organizat la rândul ei târguri, și a învățat să orneze pieptare de la mama ei. Îmi confirmă cu sunt tot mai puțini meșteri populari care se ocupă cu asta, iar mama ei căpătase un renume aparte printre ei. Când era mici, la modele mai puțin complicat, o ajuta – mai ales atunci când comenzile depășeau capacitatea de a le lucra – și așa a prins drag de asta. Iar după moartea mamei a decis că nu trebuie să abandoneze. Așa că s-a întors la ace și piele. A încercat să le învețe pe niște fete să facă și ele același lucru numai că e lucru greu ce fac eu. Și se înțepau cu acele, nu le-am putut învăța să lucreze cu degetarele că le tot aruncau pe jos și-n plus…îți trebuie răbdare. Răbdare să găsești modelul, răbdare să îl coși, răbdare să îl finisezi. Generația voastră nu a învățat răbdarea așa că…nu prea am pe cine să învăț.

…..

Maria Robescu (Rm. Vâlcea) – La standul doamnei Maria am ajuns aproape întâmplător. Căutam ceva amintiri mici, simpatice și la un preț mic pentru câțiva oameni de prin București. Văzusem, în trecere, niște brățări croșetate simpatice și m-am oprit să le studiez. Primul șoc a fost când am văzut prețul (1 leu / brățară). Mă gândeam la câtă muncă trebuie depusă pentru a face nu 1-2, ci vreo 2-3 sute, fiecare cu o culoare diferită, multe dintre ele având mărgele inserate. Doamna Maria apare după câteva minute. Știți, mai socializăm și noi între noi…ne-am împrietenit tot pAlbac2013_61articipând la târguri și fiecare motiv de revedere e motiv să mai împărtășim una-alta. Îmi dă brățările, mă întreabă dacă la fac cadou. Să se bucure de ele, pentru că sunt făcute cu drag. Nu sunt chinezării, chiar dacă ața asta nu se mai găsește în România și eu o aduc de prin afară. Exact când mă pregătesc să plec, mă prinde mână și-mi spune: ați văzut harta mea? În căutarea mea, nu ridicasem ochii să văd harta României, pe care, din loc în loc, sunt prinse păpuși miniaturale îmbrăcate în costume populare. Am și costum tradițional de Albac, uitați aici. Zâmbesc și mă gândesc că dacă tot nu am buget pentru un costum popular, pot să-mi iau o păpușă îmbrăcată cu unul. Doamna Maria coase manual fiecare costum, iar iile sunt ornate și ele conform zonei de care aparțin. Niște ii cât niște degetare. Are câteva zone albe pe hartă. La unele lucrează încă, pe altele nu le poate reproduce la scară atât de mică. Iar mare parte din modele le-a conceput în timpul târgurilor la care participă, stând de vorbă cu cei care le produc la scară mare. Mă gândesc că, în meșteșugul ei, pe lângă răbdarea de care îmi vorbea doamna Eugenia îți trebuie plăcerea de a te informa și a căuta. Totul pentru ca mai apoi să le împarți bucuros cu cei care ajung lângă tine.

…..

Alte două povești despre oameni și pasiune veți găsi mâine în articolul scris pe ForeverFolk, printre care și întâlnirea frumoasă cu cel mai în vârstă participant la târg, un om ale cărui vorbe ți se lipesc de suflet și rămân lecție de viață.

…..

Va urma.

Festivalul Național de Turism Rural este organizat de Consiliul Județean Alba, împreună cu Primăria Comunei Albac și ANTREC România.

Sursa foto pentru poza 3 – domnul Dan Ciulea.

Un gând despre &8222;Fiecare om are o poveste&8221;

Lasă un răspuns

