Fotbalul trăiește prin suporteri – concluzie la finala Cupei României

Fraza de mai jos a fost prima care mi-a atras atenția ieri, o dată ce am ajuns la Arena Națională, pentru finalul Cupei României, desfășurată între Petrolul Ploiești și CFR Cluj. Și tot cu ea am plecat în cap, după câteva ore bune (am ajuns cu două ore înainte de începerea meciului, am plecat cu vreo încă jumătate după ce s-a încheiat).

DSCN2322

Pentru cei care au intrat mai târziu pe recepție: nu sunt microbistă. Nu știu cine cu cine joacă, pentru ce mize, și de ce. Sunt ferm convinsă că trăim într-o țară în care știrile sunt mult prea axate pe fotbal în detrimentul unor alte zone unde avem performanțe. Sunt cam atât de paralelă cu ceea ce se întâmplă încât cu două zile înainte de meci m-am văzut nevoită să-l trag pe de-alde Make de o aripă, să-mi explice și mie la ce meci urma să merg și de ce era jumătate din Ploiești într-o dulce frenezie din cauza lui. Avantajul când ai prieteni pasionați de fotbal e că în cinci minute și multe cuvinte îți spun o istorie pe care altfel nu ai niciodată timp să o cauți prin meandrele Internetului. Așa că am aflat că în cei 80 de ani de Cupă, Petrolul a mai ajuns în finală doar de puține ori, iar ultima oară a fost în 1995, când a și câștigat (asta era ca să vedeți că mi-am făcut temele :D)

Vineri când am ajuns la Ploiești, mama cosea de zor la steaguri și eșarfe. Tricourile galbene, venite la pachet cu biletele erau așezate frumos pe fotoliu. Sâmbătă ne-am încolonat cu vreo alte câteva zeci de mașini colorate galben-albastru, am trecut pe vreo alte câteva autocare, am ajuns în București, ne-am parcat departe de stadion (din motive de evitat aglomerația), ne-am plimbat cu un metrou la fel de colorat. Avem brusc impresia ca jumătate din Ploiești e la Arena Națională și colorat în galben. Ca să mă distrez puțin, m-am pictat pe față. Așa am descoperit că tempera stă foarte bine lipită de față (a stat vreo 12 ore și a durat puțin să o dau jos).

DSCN2312

Revenind la meciul de fotbal. Cum la sport în sine nu mă pricep de loc nu pot face comentarii. Mi s-a părut un meci frumos, în care și unii și alții au luptat pentru ceea ce doreau, și cu siguranță mult mai interesant de urmărit la fața locului decât la televizor. În schimb, sunt aproape convinsă să dacă jumătate de stadion nu ar fi fost plin de susținători ai Petrolului, ar fi cedat la un moment dat. Oamenii care mă înconjurau, de la 5 ani la 65, de la domnișoare finuțe la bunici cu nepoți de mână, păreau a fi deciși să transmită echipei pe care veniseră să o vadă că e important să lupte. Așa că s-a cântat în permanență, s-a strigat, iar în comparație cu ceea ce mă așteptam, partea de înjurături și dedicații verbale dedicate altor echipe (în special celor bucureștene) a fost extrem de mică. Cum-necum, de la un om total obiectiv ajuns prin împrejurări familiale la meci, am ajuns să sar de pe scaun, să țip, să mă bucur sincer de reușita echipei ce ține de orașul meu natal.

DSCN2348

Momente mișto: imnul României la începutul meciului. Când toată peluza petrolistă a devenit un tricolor. În care albastru-galben erau steaguri, iar centrul roșu era format din cartoane (am înțeles că steagurile roșii sunt apanajul unei alte echipe). Momentul în care un jucător a ieșit de pe teren și s-a dus direct în peluză, a luat o portavoce și a stat acolo până la finalul meciului. Momentul de final de meci, când jucătorii au făcut un tur de teren pentru a le mulțumi celor care îi motivaseră. Momentul când am ajuns în centrul Ploieștiului. Și am apreciat din plin și galeria celor de la CFR, care erau sub 1000 de oameni, dar care au cântat și și-au încurajat favorita în permanență, fără a ține cont că vocile lor erau ușor de acoperit de jumătatea plină a stadionului.

Nu cred că am șanse să devin fan al fotbalului. Dar cred că aș mai merge pe stadion la câte un meci cu miză mare, pentru atmosfera faină care se creează. E o experiență care are farmecul ei aparte trăită pe viu. Acum tot ce vreau să cred e că nu vor trece încă 18 ani până Petrolul va ajunge să ofere din nou asemenea ocazii.

DSCN2386

Lasă un răspuns

