Siguranța rutieră – între statistică și acțiune

image001Suntem crescuți și hrăniți de statistici. Pe modelul Mărită-te cu primul care îți iese în cale, că oricum sunt 7 femei pe cap de bărbat și rămâi singură apoi. Statistici despre vieți și morți, despre căsătorii și divorțuri, despre încredere și lipsa ei, despre ce ai mâncat dimineața. Nici măcar nu le mai băgăm în seamă, pentru că ni se pare că nu mai contează. La urma urmei, nu vrem să fim parte din numerele pe care toată lumea le ignoră oricum.

Sau poate nu chiar toată lumea. Acum câțiva ani cei de la Națiunile Unite au tras un semnal de alarmă cu privire la numărul din ce în ce mai mare de accidente produse pe șosele (indiferent că participanții implicați erau pietoni, șoferi sau bicicliști). Iar demersul care a urmat are un obiectiv înalt și o durată de 10 ani. Este vorba de Decada de Acțiune pentru Siguranță Rutieră 2011-2020 ce are ca scop să salveze 5.000.000 de vieți. La cel de-al doilea an de existență, Săptămâna Siguranței Rutiere (6-12 mai) este dedicată siguranței pietonilor.

De ce? Raportul global cu privire la siguranța rutieră 2013* (realizat de World Health Organization, colaborator al proiectului și sursă principală de informare pentru acest articol) spune că anual 1,24 milioane de oameni mor pe străzi. Da, știu ne întoarcem la cifre, dar astea sunt din acelea menite să te facă să te uiți mai atent pe unde mergi. Din acestea, aproape un sfert sunt legate de pietoni (foarte exact vorbim de 22%). Ei bine, nu-i așa că acum chiar nu îți dorești să te transformi și tu într-o cifră? Ba chiar să încerci să scoți unele din ecuație?

Să ridice mâna sus cine nu traversează strada zilnic. Sau cei care, în calitate de pietoni nu au avut cel puțin un episod cu nervi legat de un șofer. Sau șoferul care nu s-a trezit cu un bezmetic în fața mașinii, decis să trebuie să traverseze exact acolo unde nu există trecere de pietoni? Că ne place sau nu, în postura de pietoni ajungem toți, în anumite puncte ale zilei. Și dincolo de scuzele legate de infrastructură proastă, polițiști care nu știu să își facă treaba și o legislație care există doar pe hârtie, felul în care te comporți pe stradă, și mai ales atunci când vrei să o traversezi poate face diferența. Între a fi în statistica rea și a fi în cea care adună viețile salvate. Iar dacă ai copii/nepoți, învață-i să fie pietoni responsabili de ceea ce fac.

Da, știu, sunt cazuri în care poți fi oricât de atent și să dai de un șofer cu mintea la plimbare. De la alcool, oboseală sau neatenție. Asta e spusă de cineva peste care a dat mașina pe trotuar  deci nu vorbesc din cărți.  Dar nu e cazul să testezi cât de atenți sunt șoferii, traversând oricum și oriunde. Și chiar dacă par redundante și la mintea oricui, ține-ți cont de sfaturile de mai jos. Nu o dată pe zi, nu o dată pe lună.

§         Respectați semnalizările din traficimage005

§         Circulaţi pe trotuare

§         Traversați pe trecerile de pietoni sau pe la intersecții

§         Opriți-vă, Priviți, Ascultați!

§         Când traversați, priviți STÂNGA, DREAPTA şi iar STÂNGA

§         Exprimați-vă intenția de a traversa, făcând un pas pe trecerea de pietoni

§         Este important să vedeți și să vă faceți văzuți!

§         Stabiliţi contact vizual cu şoferii cand traversaţi

§          Nu traversați prin fața unui autobuz oprit

§         Copiii nu trebuie să se joace lângă drum sau să traverseze singuri.

 

Și dacă vrei să te joci puțin, înscrie-te la The Long Walk Short, un proiect care te pune să te plimbi, să faci o poză cu bannerul pe care scrie pentru ce te plimbi. Ghici ce? Niște copii de grădiniță au făcut deja asta, ajutați de Centrul de Consultanță pentru Victimele Rutiere (de care nu știam că există, am constatat azi că se implică în tot felul de acțiuni și zău că ar merita ceva mai mult decât o pagină în wordpress). De la ei, poza de mai jos.

În rest, să fiți niște pietoni zâmbitori și un weekend minunat!

img_3052

* Raportul în găsiți aici. Și dacă nu te-ai săturat de cifre aruncă un ochi și pe ăsta: status-ul siguranței rutiere în România . Iar dacă vrei ceva mai mult decât sfaturi, cei de la WHO au pregătit un manual întreg pentru siguranța rutieră a pietonilor dedicat factorilor de decizie. Sunt curioasă dacă vreun plătit de-al statului nostru a aruncat un ochi pe el.

2 gânduri despre &8222;Siguranța rutieră – între statistică și acțiune&8221;

    • Multumesc, Mugur. Nu e neaparat o forma de voluntariat. Pur si simplu am aflat informatia (prin intermediul job-ului) si mi s-a parut interesant de impartit cu cititorii. Ca la urma urmei, toti suntem pietoni🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s