Spectator de polo

Cred că unul dintre lucrurile care fac diferența dintre niște buni prieteni și niște simple cunoștințe este faptul că primii menționați te încurajează în continuu să descoperi noi lucruri. Și au răbdare cu tine să-ți explice ce și cum. Cel mai probabil – dacă nu ar fi fost Make – nu aș fi aflat prea multe de echipa națională de polo a României. Și mai ales, nici nu mi-ar fi trecut prin cap să-l aduc pe frate-miu la București astă-vară să îi vadă și să tragă singur concluzia că întotdeauna e mult de muncă până ajungi undeva sus.

Sâmbătă, la ceas de seară, după ce ne-am învârtit corespunzător prin jurul Complexului Sportiv Ghencea (pentru că la prima intrare la care am ajuns ni s-a comunicat senin că pe acolo merg doar mașinile, iar noi, bieți și sărmani pietoni, puteam s-o luăm bine-mersi roată), am fost să văd primul meci de polo live. Că primul l-am văzut astă-vară, la televizor, în cadrul Olimpiadei. Când am ajuns trecuseră minutele de start și m-am bucurat să văd toate locurile ocupate. M-am strecurat puțin printre oamenii care deja erau în picioare, cu scopul clar de a prinde ceva din toată povestea ce se desfășura în apă (și nu știu cum se face dar parcă toți oamenii care stăteau în picioare aveau de la 1.70 în sus).

România a jucat cu Italia, în ceva meci care are legătură cu Liga Mondială. Echipă cu care avem să ne întâlnim și la vară, în Barcelona, în cadrul Campionatului Mondial de Natație, și care este campioană an-titre și vice-campioană olimpică.

De ce am menționat toate aceste detalii? Pentru că până și unei amatoare totale în ale polo-ului i se pare evident că Italia nu este nicidecum o echipă slabă. Sau la început de drum. Într-adevăr, atacurile lor și pasele lor spre poartă sunt de cele mai multe ori fără greș. Pe de altă parte, am văzut sâmbătă niște oameni puși pe muncă. Care au încercat să facă mult și au dat mult în zecile de bazine înotate. Primele două reprize au fost relativ strânse, iar scorul final a fost 13-9 pentru Italia. E puțin, poate credeți. Eu cred că am asistat la o lecție despre a încerca mult și a avea scopuri înalte.

Echipa națională de polo este un exemplu că poți face ceva atunci când crezi cu tărie. Chiar dacă nu ai baze sportive de antrenament (complexul acesta, foarte fain de altfel, unde am fost funcționează din toamnă, iar – din cunoștințele mele – singurele locuri care mai oferă condiții bune în zonă sunt Izvorani și Lia Manoliu. Puteți să mă corectați dacă greșesc). Chiar dacă ultima performanță a României în polo a fost un loc 5 la Campionatele Mondiale de Polo din 1975. Și m-am bucurat că spectatorii prezenți la meci (undeva la vreo 500) au știut acest lucru. Au fost acolo și i-au susținut frumos, chiar dacă de pe la mijlocul reprizei a treia devenise aproape evident că nu mai avem cum să câștigăm.

Mi-a plăcut sâmbătă. Și o să mai merg la polo. Și în naivitatea mea sper să merg în mai multe baze sportive, să nu mai fie nevoie să mă duc până la Baia Mare pentru un Concurs Național de Natație la Juniori și să văd din mai mulți oameni convinși de ceea ce fac. Oameni care luptă cu un sistem care nu promovează sportul, dar care au încredere în munca și talentul lor susținute de ani de antrenamente. Pentru că sunt sigură că băieții ăștia din echipa de polo nu au avut parte de prea multă copilărie, cu ore de antrenamente strecurate între ore de școală sau cu zile al căror program depășea programul de lucru obișnuit al unui adult. Și mai ales, oamenii care nu se plafonează într-un sistem în care valorile supreme în sport țin de milioane investite în fotbal și tabloidizare și resturi aruncate către alte sporturi.

Sâmbătă am văzut un meci între campioana mondială la polo și echipa națională a României. Și am fost mândră de ceea ce am văzut.

(Mulțumesc, Make, pentru invitație și informațiile legate de prezența României la Barcelona și pe care le găsiți aici. Imaginea este preluată din albumul SportLocal – pe care îl puteți găsi aici)

Lasă un răspuns

