Leacuri pentru insomnie

Nu știu despre voi cum sunteți, dar la mine – o dată cu primele raze de lumină și albastru pe cer după multă vreme gri – se instalează și o perioadă de insomnie. De parcă corpul sau creierul meu vor să profite cât pot de faptul că se apropie un strop de primăvară (ce contează că e ianuarie?) și are brusc un puseu de energie greu de egalat. Energie în total contratimp cu cea psihică, care își dorește să doarmă. Măcar cinci ore pe noapte. Ideal șase spre șapte. Dacă perioada aceasta se cumulează cu orice fel de gânduri alambicate, relații inversate sau mai știu eu ce nebunii de pe la job sau de prin viața personală, atunci este garantată o săptămână fără somn.

De primele două zile trec relativ ușor. În a treia deja nu mai suport să aud ceasul cum sună dimineața. Cel mai probabil în cea de-a patra zi voi deveni total anti-socială și tăcută. Nici una din cele două nu-mi stă în fire. Cum pastile nu iau cu pumnul și oricum mi-a spus ceva medic că e normal să ți se mai întâmple și de-astea din când în când, am luat internetul, prietenii și rudele la întrebări pentru a descoperi ceva modalități prin care se poate îndulci situația. Să ajung de la două ore de somn la patru.

Și m-am gândit să le împărtășesc cu voi, că cine știe cine mai are nevoie de așa ceva? 🙂  Menționez că dacă au trecut mai mult de 10 zile de când nu dormiți, oboseala a devenit atât de urâtă încât nu mai suportați pe nimeni și nimic și încet-încet vă îndreptați spre depresie, ar fi o idee să mergeți la medic. Ce vă spun eu aici sunt doar idei pentru fentat mintea și corpul atunci când ele nu se mai înțeleg 🙂 Sunt testate pe propria-mi piele și – într-o proporție destul de mare – au și funcționat

Primul pas e să nu mâncați exact înainte de a vă pune la somn. Zic niște domni mai înțelepți că stomacul nostru muncește ca să digere mâncare, ori dacă tu dormi, atunci și el muncește mai cu greu și cu hopuri. Rezultă că nu te odihnești, dar te poți trezi cu ceva kilograme în plus în viitorul apropiat. Două ore între cină și somn sunt un minim necesar.  De asemenea, dacă faceți sport seara nu faceți asta cu 10 minute înainte de somn. Chiar dacă pare că te obosește îngrozitor, sportul îți oferă și o măsură destul de mare de energie. Tot cam două ore e indicat să fie pauza. (Și dacă musai vreți să fentați somnul pentru că aveți mai știu eu ce deadline important sau vreți să scrieți un articol pe blog și vă e cam somn, încercați 10-15 minute de cardio. Brusc, cheful de treabă se va întoarce 🙂 )

Pentru că eu oricum beau ceaiuri într-o dulce veselie, la mine al doilea pas se oprește la mixturi de ierburi minune, cu efect calmant. Preferatul meu: combinația de tei-sunătoare-lavandă (la o cană de ceai, o lingură dintr-un asemenea mix e suficientă. Dacă nu vă place gustul ceaiului de sunătoare, puteți pune mai mult tei). Cu o linguriță de miere, tot de tei. Se bea călduț, cu gândul departe, eventual răsfoind o carte. Uitatul la seriale/tv nu e o opțiune bună atunci când încerci să-ți recapeți somnul. Alte plante de ajutor sunt valeriana, roinița sau busuiocul. Acum, ceaiurile le puteți combina cum doriți până obțineți unul care să vă placă. Dar, indiferent de combinația aleasă, uitați de zahărul pus în el. E ca și cum ai încerca să astâmperi un copil hiper-energic cu o bucată de glucoză. O linguriță de miere e acceptată.

Una din cele mai importante recomandări primite în materie de nopți fără somn e că – dacă deja stai în pat de ceva vreme, cu luminile stinse, calculator/tv închis așteptând miraculoasa vizită a lui Moș Ene – să te ridici din pat. Plimbă-te prin casă, spală vasele, deschide geamul, sau orice activitate îți trece prin cap (eu, de exemplu, calc cămăși sau dau cu mopul – două activități după care nu mă prea omor la ore normale :)), pentru vreo 10-15 minute. Dacă stai în pat și te gândești că nu adormi, apoi poți fi sigur că te vei umple de nervi și sigur nu vei mai adormi. O deconectare e bine-venită și – de cele mai multe ori – cea mai eficientă metodă.

Sau puteți în timpul aceasta să vă încălziți o cană de lapte. Dacă doriți, puneți și o linguriță de miere. Efectul e calmant și gustul e de copilărie. Combinat cu puterea de a te despărți de orice gânduri/planuri/idei crețe care te macină, face minuni.

Tot la capitolul confort psihic pentru nopți liniștite intră următoarele: aerisește bine de tot camera înainte de somn, ai grijă să nu fie 40 de grade în cameră iar dacă aerul e foarte uscat pune un bol cu apă pe calorifer (eu, de obicei, torn și vreo 5-10 picături de ulei esențial de levănțică în el), și nu încerca să rezolvi cu cinci minute înainte de somn ceva ce nu ai făcut toată ziua. Oboseala va fi destul de mare iar stresul de a nu reuși să termini te va ține treaz cu siguranță. Și nici nu încerca să faci bugetul pentru restul lunii, planul de vacanță pentru toată familia sau alesul invitațiilor de nuntă în timpul ăsta. Găsește un mod de a te deconecta cumva – dacă aveți jumătatea lângă voi e foarte posibil să aveți la îndemână și somniferul ideal – pentru a putea permite minții tale să respire liniștită.

Iar pentru cei care cred că un pahar de vin sau alcool e soluția ideală, vă anunț nu e deloc așa – pentru că tipul acesta de băuturi are efectul magic de a crește tensiunea. Adică exact ceea ce nu îți dorești dacă vrei să adormi mai repede. Ba mai riscați și o minunată durere de cap a doua zi dimineață

Acestea fiind spuse, vă doresc Somn Ușor 🙂

PS: mulțumesc, Ama, pentru zâmbetul stârnit de imaginea de mai sus!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s