Tu cum alegi ce să citești?

Dacă mă iei de mână într-o zi de duminică și mă lași într-o librărie cu zeci de rafturi burdușite de cărți și cu un portofel cu ceva bani în el, poți uita liniștit de mine pentru vreo jumătate de zi. Mă fascinează cărțile, răsfoitul lor, cititul pe coperți, amintirea suavă pe care ți-o trezește un titlu demult savurat. Pragmatic vorbind, însă, dintre mii de volume și sute de autori, e greu să alegi – câteodată. Mă recunosc ajunsă în punctul în care timpul de lectură e unul în care îmi doresc să gust pe îndelete și deplin cartea respectivă, și atunci alegerile devin și mai complicat de făcut. Vorbim aici de beletristică, pentru că atunci când e vorba de literatură de specialitate – mă descurc și singură cu alegerile 🙂

Sunt, pe de o parte, cărțile-cadou. Din fericire, oamenii care se încumetă la așa ceva, îmi știu gusturile și biblioteca destul de bine pentru a alege frumos. Majoritatea cărților-cadou le-am înghițit cu nesaț sau m-au lăsat cu nopți albe prinse între paginile lor pline de poveste. Anul acesta au mai fost câteva din cărțile de la All, pe care am avut posibilitatea să mi le aleg și care s-au dovedit a îmi fi companioni plini de viață și zâmbete.

A doua variantă sunt cărțile-recomandate. Că vorbim de un prieten bun în ale cărui gusturi ai încredere, despre o carte a cărei recenzie ai citit-o pe un blog sau despre care cineva îți povestește cu atâta drag încât zici musai să o citesc și eu, cărțile-recomandate sunt una dintre soluțiile cele mai practice atunci când nu știi ce ai mai citi. Pentru mine Siameza și Cristina sunt oameni de încredere atunci când vorbim despre domeniul ăsta – nu numai că ne putem face recomandări reciproc, dar de multe ori citim în paralel aceleași cărți, de dragul discuției ulterioare. Ultima recomandare – Casa Spiritelor a lui Isabel Allende. Nu a fost nevoie să mi se povestească despre ea, a fost de ajuns să o văd pe Sana cu cât drag o citește. Sana scrie fain și e o tipă mișto, deci am motive plauzibile să cred că romanul care o fascinase atât e unul fain. Asta ca să înțelegeți cum merge sistemul de recomandare la subsemnata 🙂

Și dacă se termină recomandările, tot via Siameza am descoperit jucăria asta de site, pe numele lui Goodreads.com. Pe care te poți conecta direct de pe contul de FB, ca să nu te mai încurci în zeci de conturi și parole. Sistemul funcționează simplu: pe măsură ce citești, acorzi rating-uri respectivelor cărți. De la 20 de cărți în sus, site-ul vine cu recomandările lui pentru tine, în funcție de istoricul de până atunci. E simpatic pentru că poți vedea ce mai citesc și ceilalți și îți vin idei noi de lectură. Și apropo de cărțile-cadou mi se pare un instrument bun pentru a vedea preferințele literare ale unui individ, în cazul în care te hotărăști să îi faci cadou o carte 🙂

Dacă vă e dor, totuși, de senzația de pierdere și uitare pe care o dau câteva ore petrecute într-o librărie, peste două zile, la doi pași de Cișmigiu, Humanitas inaugurează una nouă. O dată cu inaugurarea, o serie de povești la ceas de seară, lansări de carte, invitați și alte nebunii literare pentru pasionați. Primele povești – cu Andrei Pleșu, joi de la ora 19:00. Adevărul ca poveste. Cred că ne vedem pe acolo, că așa fain stau așezate cărțile pe rafturi…numai bine de luat la întrebări 🙂

2 gânduri despre &8222;Tu cum alegi ce să citești?&8221;

  1. Mie personal imi e cam frica sa cumpar carti, intrucat am fost de multe ori cu volume in mana pe care nu le-am putut citi pana la capat. De aceea, prefer sa le imprumut de la biblioteca. Si da, goodreads e o sursa foarte faina. 🙂

    • Recunosc ca te indiviez putin pentru treaba cu biblioteca. Eu in 7 ani de stat in Bucuresti nu am reusit sa imi fac abonament la biblioteca…o scot din calcul pe-aia de la facultate 🙂 Pe de alta parte, imi place sa am cartile mele. Pentru ca imi pun postituri prin ele, fac adnotari sau subliniez chestii care imi plac (stiu ca multa lume mi-ar sari in cap pentru asta dar…asa sunt eu). Si pentru ca uneori imi place sa le dau mai departe, cu tot dragul din lume 🙂

Lasă un răspuns

