Poveste la pas prin Instanbul (un concurs organizat de Kanal D cu premii din tara lui Suleyman Magnificul – Sub Domnia Iubirii)

Am rătăcit mult prin lume, am trecut prin numeroase încercări, am trăit diferite vieţi. Dumnezeu mi-a vorbit în multe graiuri, îngerii lui mi s-au arătat, dar credinţă în ei nu am avut. Când te-am văzut, am crezut, fiindcă un astfel de miracol a fost să mi se întâmple. 

Te-am văzut în faţa porţilor de aramă a Sfintei Sofia.*

Aşa începe una dintre cele mai frumoase poveşti de dragoste pe care mi-a fost dat să le citesc. Aşa am început să mă îndrăgostesc de Constantinopol. La fel ca şi în cazul oamenilor pe care nu îi cunoşti personal, dar despre care ţi s-a vorbit frumos, ajungi să îndrăgeşti locuri pe care nu le-ai văzut pentru că cineva ţi le-a descris altfel. În povestea de mai sus, Istanbulul de azi e la răscruce (se desfăşoară exact în ultimele luni înainte de asedierea lui de către otomani). Diversitatea portretelor şi a stărilor îţi fac cunoştinţă cu un oraş care poartă multiple identităţi culturale, fără a fi însă sugrumat de niciuna, şi în care fiecare colţ de stadă, fiecare vânzător din bazar şi fiecare imagine surprisă în aparatul foto pot spune, la rândul lor, o poveste veche de când zidurile cetăţii şi mereu redefintă de ochii prezentului.

Sunt locuri unde poţi enumera exact şi pe liste clare punctele turistice pentru care ai merge să le vizitezi. Şi sunt locuri pe care le-ai vizita dincolo de aceste puncte turistice. Aş putea pregăti o listă cu obiectivele turistice ale Istanbulului, dar o să fiu sinceră şi o să spun că prefer să nu. Mi-aş dori să vizitez oraşul acesta pentru a mă putea plimba liniştită printre obiective turistice atât de diferite, şi care totuşi fac istorie împreună. Pentru că pot să aleg între a vizita Moscheea Albastră sau Biserica Sfânta Sofia, fără ca între cele două să mai existe un conflict deschis.

Mi-aş bea cafeaua de dimineaţă privind vapoarele care pleacă în croazieră, în Bosfor. M-aş plimba pînă la epuizare prin bazaruri cu textile şi mirodenii. Probabil că nu aş cumpăra prea multe, dar m-aş minuna la fiecare textură colorată, la fiecare atingere de mătase, la fiecare miros de scorţişoară. Într-o după-amiază m-aş opri musai să vizitez Palatul Topkapi – am auzit cum că acolo ai putea face o călătorie în timpul musulman, de la istoria mahomedanismului ca religie, până la influenţele pe care le-a avut după cucerirea Constantinopolului. Bineînţeles, şi pentru Haremul labirintic m-aş opri acolo 🙂

M-aş plimba, din nou, la ceas de seară pe străzile vechii cetăţi.  Azi, Instanbul e un oraş cu 13 milioane de locuitori, împărţit pe două continente. Istoric vorbind, a fost mereu unul dintre cele mai mari oraşe ale Europei. Cu toate acestea, pare aproape de mirare că între atâtea cuceriri, schimbări de Imperii şi puteri, şi mai ales extinderi masive, se găseşte loc pentru primele pietre. Cele care au fost dărâmate pentru a fi, mereu şi altfel, re-construite.

Aş privi apusul din Turnul Galata, păstrând pentru finalul zilei imaginea oraşului cu zeci de feţe şi totuşi o singură poveste. O poveste de dragoste, veche de când lumea, scrisă mereu şi altfel pe apele Bosforului. La final de tot, înainte de a fugi acasă, aş  (mai) mânca puţină baclava, sau un desert abundând în nuci/fistic şi miere. Pentru că, se ştie, dragostea trece prin stomac şi – tot povestea altora o spune – turcii îs oameni maeştri în ale gătitului

Există un moment când, dincolo de poveşti, doreşti să descoperi locul din spatele lor. Pentru a putea scrie tu unele noi. Aşa că da, recunosc, tare mi-ar fi drag să plec un weekend la Istanbul.

Kanal D îti poate aduce și ție un city break la Istanbul dacă scrii pe blog o poveste despre Turcia (detalii aici). Până atunci, dacă vrei să simți și tu atmosfera specifică Turciei, Kanal D te invită să urmărești serialul Suleyman Magnificul – Sub Domnia Iubirii, în fiecare luni și marti, de la ora 20:00

*Mika Waltari – Amanţii din Bizanţ, ed Polirom

Un gând despre &8222;Poveste la pas prin Instanbul (un concurs organizat de Kanal D cu premii din tara lui Suleyman Magnificul – Sub Domnia Iubirii)&8221;

Lasă un răspuns

