Cultura organizationala: ce si de ce?

Am promis saptamana trecuta ca voi incepe seria de articole privitoare la cultura organizationala prin a o defini. Voi incerca in articolul de azi sa creionez o imagine asupra culturii organizationale, dar dincolo de asta o sa va spun de unde pana unde ideea de a promova acest concept si a sustine ca pentru profitabilitatea unei firme, este esential cunosterea culturii organizationale si modul in care acesta poate fii inbunatatita.

 Definitia de dictionar a culturii organizationale  (dictionarul de afaceri) este ca acesta ar fi suma tuturor asumptiilor trecute si prezente ale unei companii, a experientelor, filosofiei de lucru, si valorilor care o mentin unita, si este exprimata prin imaginea de sine, modalitatile de lucru in interior si intractiunile cu exteriorul, precum si in asteptarile viitoare. Are la baza atitudini, credinte, obiceiuri, contracte explicite si implicite, si reguli scrise sau nescrise pe care organizatia le dezvolta in timp si care s-au dovedit destul de eficiente pentru a fii considerate valide. Varianta prescurtata este ca o cultura organizationala este tot ceea ce face o anumita organizatie sa functioneze intr-un mod specific.

 In societatea romaneasca, cultura organizationala (in special cea din mediul corporatist, pentru ca despre ea o sa scriu si pe baza ei imi voi construi ideile) este asociata cu fenomenul de brain-washing. Pe modelul, o data ce ai intrat in sistem, nu mai iesi din el, si firma iti baga in cap niste principii/idei/valori putine si fixe si tu devii un robotel mecanic care nu mai stie cine e. Urmarea : doi din trei manageri pe care ii vei intreba despre cultura organizationala a companiei lor se vor uita stramb si vor spune ca nu merita investiti niste bani in asa ceva, pentru ca oricum nu se vor intoarce. Nu ma credeti ?

 Exercitiu : cautati cultura organizationala pe Google. In engleza, respectiv romana. Veti vedea pe de o parte zeci de carti, articole si modele organizationale. Pe de alta, vreo doua firme care ofera de toate pentru toti, printre care si traininguri in domeniul asta, vreo trei referate ale unor studenti si cateva articole prin ziare financiare. Si cam atat.

 Principiul conform caruia profitul unei companii este singurul indicator de succes al acesteia, nu este unul complet valid. Profitul depinde si de optimizarea modalitatilor de lucru, de interactionarea cu clientii si investitorii, de credibilitatea la nivel de piata, si mai ales de investia facuta in cei care muncesc in interiorul organizatiei. O cultura organizationala puternica poate oferi toate acestea, iar la nivelul managementului strategic si de organizatie la nivel mondial, se considera esential investitia in asemenea proiecte.

 Tocmai lipsa informatiilor si a modelelor de lucru in creeare unor culturi organizationale, niste analize si studii de caz aplicate pentru companiile din Romania, precum si faptul ca sunt convinsa ca e nevoie de toate acestea, cumulate cu placerea de a rasfoi si vorbi cu altii despre toate acestea, au condus catre articolele de joi. Ma bate gandul ca undeva, la inceputul anului viitor, sa duc ideea inceputa aici catre un site (nu-i asa, Luca ?). Daca aveti idei de nume, de dezvoltare sau vreti sa scriu despre ceva anume pe aici, comentati, va rog.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s