O lume nedormita

Insomnia (Charlie Huston, ed. All)

Faptul ca in ultimul an am scris pe blogul acesta din an in paste (exceptand ultima saptamana, media a fost de 3 articole pe luna), bineinteles ca din ideea mea de a scrie despre cartile citite s-a cam ales praful. Nu vreau sa vad de cand e ultima recenzie. Cert e ca (1) m-am hotarat sa scriu ceva mai organizat si (2) mi-a placut ideea lui Stefan Murgeanu din dimineata acesta, si chiar daca nu ajung sa scriu despre carti de dezvoltare personala/profesinala, tot e un start. Am pus intr-o lista cartile citite in ultimele sase luni, si am hotarat ca e timpul sa le dau mai departe.

Chiar daca nu in ordine cronologia, despre Insomnia ar fii trebuit sa scriu cam de pe vremea de cand am terminat-o (adica undeva pe la finalul lui august). Mai ales ca cei de la All au fost atat de draguti incat mi-au facut-o cadou. Imi cer scuze de intarziere, si scriu azi.

Ce-ai face intr-o lume in care cea mai grava boala este insomnia ? Aceeasi lume in care a traversa un oras de la un capat la altul devine o aventura in sine, pentru ca violenta devine carcteristica de baza a umanitatii. Situata in anul de gratie 2010, Insomnia este o carte care te prinde extrem de repede in jocul sau.

Dincolo de povestea socant de bine documentata uneori, alteori dureros de conforma cu o lume viitoare in care economia in cadere, razboaiele civile si interstatale, si o boala al carei unic panaceu este anormal de scump, cartea este scrisa din perspectia unor personaje multiple. Pe de o parte exista vocea naratorului, pe de alta parte o voce de persoana I, ce ar parea in mare parte chiar vocea personajului principal (Parker Hass, politist sub acoperire ce cauta retelele interlope de Dreamer), dar care rezerva surprize pe masura ce paginile curg. Povestea curge intre viata de familie a lui Parker, lumea jocurilor underground (din moment ce oamenii nu mai pot dormi, energia lor este exploatata in favoarea unui joc de strategie), jocurile criminalilor platiti si retelele de droguri.

Tempoul cartii este mereu alert, iar cartea poate fii incadrata in mai multe genuri : la un thriller politist pana la o poveste SF cu implicatii si teorii moraliste despre evolutia economiei, a situatiei sociale sau a sistemului valoric al umanitatii. Oricum ar fii privita cartea, din punctul meu de vedere este una dintre cartile care merita citite. Pentru ca un cadru viitor atat de bine documentat precum cel al lui Charlie Hudson este greu de gasit. Si pentru ca de mult nu am mai citit o carte care efectiv sa mi se lipeasca de mana.

Recomandare : a se citi in liniste. Chiar daca eu am citit-o in mare parte la metrou (pentru ca acolo am timp sa citesc de obicei), am simtit nevoia ca acasa sa ma intorc la unele pasaje. Multitudinea de voci, personaje si planuri ale povestii poate fii ametitoare uneori. Dincolo de acesta, cred ca mare parte din farmecul cartii, consta tocmai in aceste ingrediente, fara de care am avea de-a face cu doar o alta poveste liniara despre un viitor (prea) sumbru al omenirii.

Plus : finalul. Total neasteptat.

Lasă un răspuns

