Bilantul responsabilitatii sociale 2010

 

Am fost invitata de cei de la site-ul www.responsabilitatesociala.ro sa fiu unul dintre bloggeri care participa la sondajul privitor la actiunile de CSR din Romania in anul 2010. Recunosc ca am stat putin pe ganduri inainte de a raspunde, in primul rand pentru ca anii de pregatire teoretica in domeniu mi-au lasat o suma de intrebari pe care sunt aproape sigura ca sunt destui de multi le pun.

Tematica de ce, cum si mai ales cu ce scop e una destul de lunga, si rostul acestui post nu este decat de a o demara. In viitorul apropiat sper sa reusesc aducerea la un loc a mai multor teorii, teoreme si dispute care tin de culturille organizationale, etica corportatista si altele asemenea si probabil atunci veti gasi si argumentele mai bine structurate in privinta CSR.

O sa plec de la premisa ca responsabilitatea sociala este, per se, un lucru bun si de dorit in actiunile unei companii. Daca argumentarea unui necesitati morale a unui astfel de demers este una tratata in zeci de carti dedicate eticii in afaceri (pentru orice intrebari pe tema asta sunt dispusa sa raspund separat), contra-argumentul ca „Vai, dar pana la urma companiile nu fac CSR decat pentru sprorirea imaginii” nu mi se pare tocmai valid. Motivul este simplu, anume acela ca sunt de acord ca pentru orice companie o activitate bine pusa la punct duce la un plus de credibilitate, un plus de imagine si poate creste profiturile pe termen lung si nu vad de ce toate aceste rezultate adiacente trebuie sa submineze fapul ca, in urmarirea acestora, respectiva companie se implica in zone de impact social si ajuta la dezvoltarea, rezolvarea si chiar constientizarea si implicare indivizilor dintr-un sistem social.

1. Care sunt primele 3 companii din Romania pe care le apreciezi cel mai mult pentru cum s-au implicat in societate in 2010 si de ce?

Aveam in cap raspunsul la acesta intrebare si fara prea mult reaseach pe net, dar am zis sa fac un test. Am intrat, de curiozitate, pe mai multe site-uri de companii din Romania, din varii domenii (de la banking la productie de ciment, trecand prin oferire de servicii, produse comestibile si altele), pentru a vedea daca, ce si cum. Din 24 de situri, 21 aveau proiecte de CSR (unele chiar bune si bine argumentate) in anul 2010. Nici una din ele nu este vreuna din companiile alese de mine. De ce? Pentru ca nu am stiut de ele pana ieri, si pentru ca oricat de bine ar fi facut, nu au ajuns la public. Felicitari, pe de o parte. La mai multa mediatizare, pentru anul viitor.

Petrom – pentru Tara lui Andrei – primul program din Romania de CSR care are un program de termen lung, fiind deja lansant din 2009, argumentat serios si care imi da sentimentul ca poate ajuta serios la schimbarea si creearea unei metalitati pro voluntariat si pro implicare sociala; dar si pentru Redescopera Romania – un demers care ar fi fost de dorit din partea autoritatilor, dar pentru care eu una le multumesc;

BCR – pentru proiectul Start!Business (care are ca scop dezvoltarea studentilor in zona antreprenoriala cu ajutorul voluntarilor BCR). Si in general pentru ca in domeniul de CSR sunt una dintre companiile care si-au propus sa se implice in dezvoltarea educatiei prin diverse proicte mai mari sau mai mici.

Vodafone – pentru Parteneriat pentru Viata, care mi se pare unul dintre cele mai importante proiecte de implicare ale unei companii intr-o zona care, ne place sau nu sa o recunostem, ne poate afecta pe toti: si anume salvarea oamenilor in situatii de urgenta. Parteneriatul include SMURD-ul, Salvamontul si Salvamarii si sper sa fie unul de lunga durata si cu rezultate vizibile. De asemenea, ii apreciez pentru faptul ca sunt una dintre companiile care incureajeaza vizibil voluntariatul si responsabilizarea individuala in vederea unei responsabilitatii la nivel social.

2. In ce masura marile companii din Romania au raspuns in 2010 asteptarilor tale in privinta implicarii in societate?

 

Tinand cont de faptul ca stiu si am analizat destul de mult ideea de CSR si pe la altii si pe la noi in ultimii ani, o sa spun ca, pentru 2010, se observa o crestere a implicarii in societate pentru Romania.  Dar, din pacate, majoritatea companiilor apeleaza la acest tip de campanii doar ca strategie pe marketing, prin urmare, proiectele sunt fade, fara viziune de termen lung si mai ales, fara un efect vizibil in afara de cel al unei poze frumoase in prezentarea companiei.  Din pacate, asteptarile mele sunt destul de greu de atins, asa ca pot spune ca ma bucura imbunatatirea, dar sper si cred ca se poate merge mult mai departe.

3. Ce asteptari ai de la companiile din Romania, in privinta responsabilitatii sociale, in 2011?

Continuarea cresterii. Sunt sigura ca pana la a ajunge la un sistem de responsabilitate sociala bine pus la punct, e mult de mers, si ca orice pas inainte de bine venit.

O mai mare responsabilitate a companiilor inainte de a prezenta orice proiect ca unul de CSR, si mai ales mai multe proiecte de dezvoltare pe termen mediu si lung.

Mi-as dori mai multe proiecte de dezvoltare educationala sau de infrastructura, nu pentru ca nu sunt de acord cu proiecte green (majoritare in 2010), ci pentru ca a fii green e un trend, si parerea mea e ca – daca vrei cu adevarat sa dezvolti si sa te prezinti ca o companie responsabila social, trebuie sa vii cu mai mult decat plantarea a trei copaci in fata sediului.

O mai mare vizibilitate si asumare a rezultatelor, insotite de bilanturi ale proiectelor deja finalizate.

Poate cea mai mare asteptare ar fii creearea unor departamente specializate de CSR in companii, unde cei angajati sa poata oferii solutii eficiente si profesioniste, bazate pe experienta altora, analiza si pregatire teoretica, sau cel putin acceptarea faptului ca un director de marketing (oricat de bun ar fi in domeniu) nu poate crea mereu cel mai bun proiect de responsabilitate corporativa. Sau, in lipsa unor asemenea posturi, macar apelul la consultanti care pot oferi solutii profi (probabil in paralel cu asta, mi-as dori dezvoltarea pietei de consultanta in domeniul dezvoltarii companiilor prin construirea de culturi organizationale, programe de CSR si internalizare de valori – dar asta tine si de dorintele mele in zona dezvoltarii profesionale)

4. Ce esti dispus sa faci pentru a le stimula pe companii sa fie mai responsabile in 2011?

Pe de o parte, sunt dispusa sa ma implic voluntar in orice campanie care imi atrage atentia intr-un mod placut si care ma convinge. In conditiile in care zona de responsabilitate sociala va tinde spre profesionalizare, sunt dispusa sa ma implic in realizarea, implementarea si monitiorizarea unor asemenea proiecte (si nu, nu neaparat ca o profesie pentru mine, ci ca o indeplinire a unei dorinte de a schimba ceva prin metode la care am acces). Pana atunci, voi continua sa urmaresc ce se intampla, daca voi simti nevoia sa atrag atentia sau sa felicit o voi face, si continua sa scriu.

Astept cu nerabare rezultatele bilantului, si sper din suflet ca anul viitor sa imi fie greu sa aleg doar trei companii.

Sa fiti responsabili!  🙂

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s