Principii de viaţă (leapşa)

Bun, recunosc că leapşa asta mă aşteaptă de atâta vreme că aproape rămăsese uitată. Numai că prin drafturi zăcea un început de răspuns, şi cum azi tot am scris vreo cinci pagini de dizertaţie legate de principii am zis că ar fi cazul să răspund 😀

O să menţionez dintr-un început că sunt principii după care încerc să mă ghidez, şi că eu mi le consider utile. Uneori, agresivitate şi impulsivitatea berbecească sar peste ele, dar undeva, în fundal, ele rămân total valide şi valabile. Ordinea e strict cea în care îmi vin ele în minte. Până la urmă, dacă tot sunt principii, ele sunt egal valabile. Mai mult, sunt nişte principii care nu dau răspunsuri universale, ci doar nişte puncte care mă ghidează în deciziile şi acţiunile mele.

1. Respectă-te. Da, pe tine în primul rând. Pentru că altfel nu vei putea niciodată să îl respecţi pe cel de lângă tine. Respectă-te având grijă de corpul tău, de sănătatea ta, de sufletul tău. Şi apoi, din tot ce vei dobândi, împarte.

2. Respectă (derivare logică din 1). Şi aici mă refer în special la a respecta o opinie contrară, atunci când e bine argumenta. A respecta deciziile oamenilor de lângă tine (chiar dacă ţie ţi se par absurde). A respecta omul în virtutea faptului că e om, nu a faptului că are mai mulţi bani, mai multe cunoştinţe sau doar pentru că te face să te simţi bine.

3. Zâmbeşte. Pentru că oamenii trişti sunt predispuşi la depresii. Pentru că oraşul asta e destul de gri şi oamenii care zâmbesc sunt frumoşi. Pentru că zâmbetul e un exerciţiu de frumuseţe şi se vede în ochi, nu numai în colţurile buzelor ridicate.

4. Iubeşte. Şi mai ales, lasă-te să fii iubit. Iubirea nu e o relaţie în care un individ numai să dea, ci o relaţie în care un individ să înveţe să şi primească ceea ce i se oferă. Învaţă să vezi că dacă îţi convine când nu primeşti buchetul de flori cu 279 de trandafiri roz, ci un buchet de flori de câmp, nu e pentru că cel care ţi-l dăruieşte nu te iubeşte, ci că tu nu ştii să îi accepţi iubirea. Iubeşte şi lasă-te iubit/ă, dar nu uita că orice om e imperfect.

5.  Crede. Da, susţin cu tărie faptul că a crede te poate ajuta să ai o viaţă mai bună. Chiar dacă ceea ce crezi tu nu e doctrina vreunei biserici, sau nu se reflectă în dusul la biserică. Credinţa în Divinitate e un suport moral imens. Părerea şi principiul meu.

6. Susţine-ţi dreptul la fericire. Am scris despre asta pe aici mai pe larg.

7. Trăieşte AZI! Da, e bine să îţi faci planuri de viitor, şi să lupţi pentru ele. Da, e bine să priveşti în trecut şi să înveţi. Dar una peste alta, nu respiri nici mâine şi nici ieri, ci acum.

8. Nici un obstacol nu e atât de mare să te blochezi în el. Trebuie doar să vezi, şi să nu faci dintr-un asemenea obstacol un moment de panică (subsemnata recunoaşte spăşită că la aplicarea acestui principiu mai are de lucrat, mai ales că am martori pentru atacuri de panică nejustificate, ci create doar din amplificarea unor probleme minore).

9. Cunoaşte oameni. Socializează, ieşi în oraş, implică-te în diverse acţiuni. Da, uneori o să cunoşti oameni care te dezgustă, alteori o să cunoşti oameni care or să te dezamăgească şi rănească. Dar mai ales, o să cunoşti şi câţiva Oameni care ţi se vor lipi de suflet. Şi asta merită din plin.

10. Permite-ţi să visezi. Chiar dacă visele tale par absurde, chiar dacă uneori ştii că nu le poţi îndeplini în momentul respectiv, chiar dacă cei de lângă tine privesc mirat. Şi mai apoi, investeşte în visele tale, învaţă să le modelezi, şi luptă pentru ele. Până la urmă, oamenii de acum ceva zeci de ani râdeau la ideea că s-ar putea zbura cu avionul…

Deci, leapşa a ajuns la mine via Make (săr’na Sefu!) şi merge mai departe în pas alergător către leul din Andrei, Andreea şi Cristina.

Lasă un răspuns

