Întâlnirea cu teatrul şi istoria

Sau poate doar „Confesiuni despre viaţă şi artă”, aduse în faţa salii de la Palatul Copiilor de Radu Beligan, în seara de 25 februarie 2010. Confesiuni care m-au rupt de orice curgere a timpului, de orice realitate, de noroaie şi întrebări, pentru două ore.

„Dacă viaţa e o călătorie, atunci trebuie să încercăm să o facem la clasa întâi”

Cu aceste cuvinte, ale lui Philippe Noirette, şi-a încheiat Beligan povestea. La 91 de ani, acest om este o carte deschisă, pe care s-au înscris în pagini perioada interbelică, jocul la Teatru Naţional Bucureşti (cel care a fost bombardat şi care era considerat al treilea teatru al lumii la vremea respectivă), o bucată bună din istoria teatrului românesc dar şi din cea a teatrului internaţional (a fost Preşedinte al Insititutului Internaţional de Teatru timp de trei mandate, şi Co-preşedinte al Festivalulurilor Internaţionale de Muzică şi Teatru organizate de Unesco, alături de Yehudi Menuhin), pagini al unei vieţi ce îţi apare aproape ireală. O carte de care, printr-o fericită întâmplare, am avut posibilitatea să o ascult povestită.

„De la Lucia Sturdza-Bulandra am invatat, ca pentru a face meseria de actor, ai nevoie, in primul rand, de o mare sanatate fizica si morala. Trebuie, vorba lui Maiorescu, „sa-ti reziste celula”. Cat priveste talentul, ea era de parerea lui Chateaubriand, care sustinea ca „Talentul nu este altceva decat o indelungata rabdare”.”

Şi dincolo de toate, viaţa lui Radu Beligan a stat sub semnul întâlnirii cu oameni care l-au ghidat. Iar „Confesiunile” sale sunt, dincolo de povestea activităţii în teatru – fie ea în calitate de actor, sau de director – un omagiu şi o reamintire a celor care l-au format. A celor care l-au învăţat ce înseamnă arta Actorului, dar mai ales a celor care l-au învăţat importanţa echipei şi a oamenilor de lângă tine. Astfel, au trecut prin faţa noastră portrete personalizate şi bine conturate ale Luciei Struza Bulandra (cea responsabilă pentru intrarea lui Beligan în teatru), Victor Ion Popa, sau actorii Alexandru Ciugaru, Ion Iancovescu şi George Vranca Vraca, cei care i-au conturat destinul teatral. Au mai trecut Eugen Ionesco, Mihail Sebastian sau Camil Petrescu, cei care i-au fost prieteni şi l-au îndrumat şi susţinut.

„Sunt multi oameni foarte bogati in Romania. Unii dintre ei nu stiu ce sa faca cu banii. Am vazut-o cu ochii mei. Ei bine, ma credeti sau nu, n-as da pe toti banii lor autograful pe care autorul „Rinocerilor” mi l-a scris in romaneste […]: „Pentru Radu Beligan, cu o mare prietenie si cu tot asa de mare recunostinta”. Si nu as da nici autograful […] lui Salvador Dali, pe care mi l-a dat el la New York, pe un superb album: „Pastreaza-l bine”, zice Dali. „Dupa moartea mea, il vei vinde la licitatie”. Ca sa fiu sigur ca nu o sa mi-l fure cineva, l-am trimis fetei mele din Australia sa mi-l pastreze.”

Radu Beligan are 91 de ani. Şi a văzut multe, şi a trăit multe. A văzut schimbarea unei lumi. În teatru şi la nivel mondial. A fost o parte din toată acestă schimbare. Radu Beligan ne-a adus, aseară, o bucată din toată acestă istorie în faţă. Şi mi s-a umplut sufletul de artă, şi de poveste şi de starea aceea că am asistat la un moment esenţial. Unul din momentele în care resorturile din tine se schimbă, se aşează în alt mod, se cutremură.

„In ultima vreme, foarte multa lume imi se pune aceasta intrebare stereotipa: „Care este secretul longevitatii dumneavoastra?” Cand inca mai am rabdarea sa le raspund, le spun ca dupa mine, secretul biblic al longevitatii este iubirea. Cred ca suntem pe pamant pentru acest lucru unic: sa iubim. Repet adesea celor ce vor sa ma asculte: iubiti ce vreti, dar iubiti. Nimic nu e mai dezastruos decat infirmitatea inimii.”

Aseară m-am întâlnit cu poveste, cu istoria, şi cu teatrul. Iar după o astfel de întâlnire nu îţi rămâne să îţi propui, în fiecare zi, să ajugi să îţi trăieşti călătoria vieţii la clasa I.

(Mulţumiri speciale Ralucăi care a împărţit un asemenea cadou de cu mine 🙂 )

3 gânduri despre &8222;Întâlnirea cu teatrul şi istoria&8221;

Lasă un răspuns

