Leapsa cu carti

Imi venea sa topai prin tot biroul cand am vazut ca Tomata m-a lepsuit. Macar asa, pentru ca la mine nu ajung niciodata lepse (si am vazut unele atat de faine), si asta era si cu carti, deci nu se putea mai bine. Pe de alta parte a fost o palma (neintentionata sunt sigura), pentru ca de vreo doua saptamani trec printr-o faza in care imi e greu sa citesc pana si mailuri.

Imi cer scuze pe aceasta cale pentru raspunsul intarziat mai mult decat se cuvine, dar motivele sunt cat se poate de obiective: mini-vacanta la Sibiu, si reacomodarea la Bucuresti , plus lipsa unei conexiuni constante la net, plus Gigel (Gigel este numele laptopului meu, care nu functioneaza decat daca ii vorbesti frumos) plimbat de colo-colo, mai putin unde aveam net.

Deci…leapsa cu carti sa fie

1. Care este cea mai bună carte citită de tine?

Nu stiu exact daca exista o „cea mai buna carte”, dar au fost carti care m-au impresionat si marcat anumite perioade. Clasa a 6-a cu „Pe aripile vantului” si „De veghe in lanul de secara”, clasa a 9-a cu „Travesti” si „Zenobia” (asta e una din putinele carti de unde stiu citate, si pe care o recitesc periodic), clasa a 11-a cu „Exuvii” si „Zgomotul si furia”,  anul II de facultate cu Saramago. Cea mai buna carte pe 2008: „Zorba”. Si o carte din care citesc mereu cu placere: Biblia.

2. Ai făcut cadou cărţi?

Da. Cu toate ca am citit eu pe un site (nu mai stiu nici care, nici cand) ca ele, cartile, ar fi cele mai impresonale cadouri eu nu sunt de acord. Eu carti fac cadou doar oamenilor care imi sunt foarte apropiati, si intotdeauna imi place cautarea prin librarii dupa carti care stiu ca s-ar mula pe sufletul lor.

3. Care este viitorul literaturii?

Va fi.

4. În ce limbi ai citit cărţi?

Romana (majoritatea), engleza (destul de multe). Am incercat si in franceza, cu dictionarul in mana si mi-a luat o eternitate. Dar mi-a placut si am mai repetat experienta.

5. Ce cărţi „célèbre” nu ţi-au plăcut?

Cu toate ca imi plac si m-au atins cateva din cartile autorului, nu mi-am putut lipi de suflet (si am incercat), „Un veac de singuratate”.

Iar din celebritatile din ultimii ani, nu am reusit nici azi sa trec de pagina 50 a  cartii „Ma numesc Rosu”. Nu imi place.

6. Ce ţară a produs cea mai buna literatură?

Intr-o ordine aleatorie as spune: America de Sud, Rusia, Anglia. Si in ultima vreme am descoperit nordicii (si aici pun la gramada scriitori olandezi, suedezi, finlandezi, norvegieni).

7. Iei notiţe din cărţile pe care le citeşti?

Nu. In schimb, am prostul obicei de a imi lua notite cu creionul direct pe carte. La care nu vreau sa renunt pentru ca am carti unde deja stiu ce caut in functie de notite. Asta se intampla fie cu cartile care imi sunt foarte dragi, fie cu cartile unde fac asocieri, sau unde am parti mai greu digerabile.

8. Cam câte cărţi ai citit până acum?

Habar n-am. Pana in clasa a 10-a nu am contorizat nicioadata cate carti citeam pe an (si citeam destule, pentru ca stiu ca tot atunci am inceput sa iau in primire biblioteca orasului natal, pentru ca biblioteca de acasa nu imi mai facea cu ochiul). In anul acela am citit 68 de carti. In a 11-a vreo 80. Apoi am renuntat la liste, dar cred ca am ajuns la o medie de 50 pe an. Asa ca sa zicem ca in jur de 300. (acum, ca am scris numarul, imi pare imens, si stau sa ma gandesc daca as putea spune ceva macar despre jumatate din ele…)

9. Cu ce cărţi ai dormit în braţe de plictiseală?

Nu am adormit de plictiseala nicioadata (poate doar cu vreun curs de pedagogie inainte de examen). De oboseala in schimb, am simtit cum ma ia somnul cu toate ca imi doream sa mai citesc putin.

10. Ce înseamnă cărţile pentru tine?

Niste buni prieteni. Imi insotesc in fiecare dimineata si dupa amiza drumul lung cu metroul, ma relaxeaza atunci cand am nevoie, ma informeaza si ma pun sa caut, imi fac cunostinta cu alti cunoscuti de-ai lor, ma plimba, ma enerveaza, ma plictisesc uneori, si de foarte multe ori imi aduc zambetul pe buze sau placerea de fi avut langa mine ceva deosebit.

11. Care este cea mai scumpă carte pe care ai cumpărat-o?

Nu imi cumpar carti foarte scumpe, media per carte fiind undeva la 20-30 RON (asta pentru ca uneori imi iau si cu 5 lei, si cu 50 de lei). Dar tin minte ca m-a costat foarte mult aventura intr-un anticariat, in anul I de facultate, cand intr-o zi de luni mi-am dat aproape toti banii din portofel pe carti. Si pana vineri am mancat decat biscuiti cu ceai 😀

12. Care este cel mai tare final la o carte citită?

Cred ca finalul pe care il tin intotdeauna minte este cel de la „Zenobia”.

Citatul e aproximativ, nu am cartea aici sa verific. Stiu ca e in paragraful final, oricum: In fata scorburei, pe un maldar de trestii uscate, Zenobia sedea cuminte, cu mainile in poala. Ii albise parul asteptandu-ma..”.

13. Care este cea mai influentă carte citită de tine?

Ar fi Biblia, o data. Pentru ca intotdeauna cand ma simt obosita reusesc sa gasesc ceva in ea care sa ma faca sa ma simt bine. Pur si simplu, imi face bine.

As mai zice ca „Jurnalul de la Paltnis”, pentru ca de la respectiva carte am ajuns sa citesc filosofie si apoi sa imi schimb optiuna ASE-ului cu Facultatea de Filosofie. Au  mai fost carti care m-au influentat, mi-au schimbat viziuni, sau nu m-au lasat sa dorm. „Clopotul de sticla” sau „Zorba”.

14. Care scriitor te-a influenţat cel mai mult ?

Mai multi, in functie de varsta la care i-am citit. E cam aceeasi situatie ca si cu „Cea mai buna carte”.

15. Cât de repede citeşti o carte?

Depinde de carte, de dispozitie, de timp liber. Daca prind zile de weekend, sau mai lejere din punct de vedere al muncii, citesc mai mult. De la 2 zile la 2 saptamani (in general, daca e beletristica si nu ii dau de cap in 2 saptamani, renunt).

16. Poate literatura să schimbe lumea?

Lumea asa, in general, nu stiu. Stiu ca poate schimba modul in care vezi lucruri reale precum moarte, iubirea, durerea, experientele zilnice. Cred ca literature poate face oamenii mai frumosi. Si daca ii face mai frumosi, poate schimba lumea.

Iar mai departe leapsa merge la: Cristina mea draga, Mimi, Cristina Andries, Stef. Si as mai vrea sa vad ce zice Raluca, dar ea nu are blog, asa ca o invit sa raspunda printr-un comentariu. Daca binevoieste, bineinteles. Si…daca mai vrea cineva….sa se servesca

4 gânduri despre &8222;Leapsa cu carti&8221;

  1. @Cris: Asta e mai ales pentru ca ne-am descoperit una pe cealalta prin carti 🙂
    @Tomata: Stiu ca le pot lua de la altii, dar parca e mai dragut cand le primesc. Ma simt asa…importanta (am o problema mare cu orgoliul exacerbat 😀 )

Lasă un răspuns

