„Nimic din ceea ce e femeiesc nu mi-e strain”

Am in ultima vreme un chef teribil de citit. Si cum finantele pentru carti sunt pe minus si am reusit sa termin tot ce imi cumparasem in ultimele luni, am inceput sa dau iama prin alte biblioteci. Si uite asa, in ultimele doua zile mi-am delectat inima cu o carte despre care citisem si pe care doream sa o bifez: „Dincolo de bine, dincoace de rau. Despre iubire.” (autori: Aurora Liiceanu si Alice Nastase, editura Nemira).

Dar uneori vorba cu „La pomul laudat nu te duci cu sacul” se aplica si la carti, si din pacate nu ma pot declara pe complet multumita de ce am citit. Cartea este o colectie de mici articole ale celor doua doamne ce scriu pentru revista Tango, grupate in „capitole” cu nume prelucrate din maxime sau titluri celebre (astfel aveam „Pana cand amantii ne vor desparti”, „Nimic din ceea ce e femeiesc nu-mi e strain”, „Despre barbati si alti demoni”, „Iubesc, deci exist”, „Ruga pentru copii”, „Ce bine ca esti, ce mirare ca sunt”, „Dragostea dureaza trei bani”). Da, titlul articolului de azi e luat de acolo, e destul de neinspirat si un pic prea feminist da’ asa am vrut eu. 🙂 Plus ca mi-a placut cum suna.

Una peste alta, cartea se citeste usor si repede, are momente de savoare speciale, si momente de tras cu ochiul in intimitatea notiunii de „iubire” (in special in articolele lui Alice Nastase). De ce un gust amar? Pentru ca m-au lasat destul de rece mai mult de jumatate din articolele doamnei Liinceanu, puse langa cele ale lui Alice Nastase. Probabil cartea a vrut sa puna in fata doua moduri de a scrie despre iubire, prin prisma a doua personalitati. Numai ca in timp ce articolele lui Alice Nastase sunt pline de o intimitate ce uneori e amuzanta, alte ori de pune pe ganduri, in general e savuroasa, articolele doamnei Liinceanu incearca sa combine profilul ei de psiholog si un limbaj oarecum anevoios cu o apropiere de cititor. Adica incearca sa exprime lucruri mari in moduri simple. Din pacate nu ii iese, articolele ei sunt uneori plictisitoare sau cel putin asa par puse langa celelalte. Poate o idee mai buna era ca jumatate de carte sa fie scrisa de Alice Nastase, cealalta de Aurora Liiceanu. Asa nu mai treceai de la una la alta, de la ideile uneori naive, dar tare simpatice ale doamnei Nastase la ideile mult mai cerebrale (chiar daca destul de personalizate) ale doamnei Liiceanu.

Articole care mi-au mers la inima: „Haine pierdute,vise castigate” (Alice Nastase – „Imi plac jeansii de firma pe care-i asez, tot mai multi, tot mai scumpi, pe umerasele din sifonier. Nu mi-e dor deloc de blugii rupti si ieftini pe care-i purtam in studentie. Dar imi e, da, imi e dor de noaptea cand am dormit imbracata in ei, pe malul unei mari a carei nemarginire concura, fara sorti de izbanda, cu dragostea mea”), „Femeia trage de maneca ochiului” (Aurora Liiceanu – despre mode, impactul purtarii de pantaloni de catre femei si exagerari in societatea romaneasca), „Vanatorarea este un sport feminin” (Aurora Liiceanu), „Fuga din paradis” (Alice Nastase – citatul de pe coperta cartii face parte din acest articol). Cel mai si cel mai tare m-a amuzat si binedispus articolul „Cand dragostea iti pune capac” (Alice Nastase), despre cum tanara fiind si nepricepandu-se deloc la bucatarie apela la talentele de bucatarese ale prietenelor pentru a isi impresiona iubitul si cum singura data cand chiar s-a chinuit sa gateasca ceva (un borcan de zacusca) a renuntat la barbatul pentru care o gatise.

Ce mi-a mai placut: faptul ca fiecare articol are un fel de „motto”, un citat mai mult sau mai putin cunoscut. Foarta faina ideea, foarte potrivite alegerile. Si da, am gasit replica aia care mi-a facut mie tare drag filmul „Pacientul englez” : „In fiecare dimineata te scot din inima mea si in fiecare dimineata te gasesc acolo la loc” (parca asa era, mi-e lene sa caut. 🙂 )

Concluzie: cartea nu are pretentii de a fi un studiu complex sau filosofic despre iubire. Sunt parerile a doua doamne despre ce insemna asta, depre copii, barbati sau traiul in doi. De multe ori veti gasi clisee, de multe ori pare naiva, comereciala sau prea feminin-feminista.  De multe ori, te regasesti in ceea ce se scrie. (serios, cate dintre voi, doamne si domnisoare nu va sunati cea mai buna prietena atunci cand „infamul” a calcat pe bec si plangeti si spuneti ca „vai si vai si vai…” pentru ca mai apoi, dupa dulcea impacare sa va jurati iar iubire eterna si sa va treaca?).  Una peste alta, e clar o carte pentru „muieri” cum ar zice mama. Eu zic ca pot sa o citeasca lejer si domnii nostri, poate asa mai intuiesc si ei o parte din „eternul mister feminin”. (apropo de domni care citira cartea, aici vedeti ce zice chiar cel din bibloteca caruia am arestat-o)

O carte de duminica. Racoroasa, simpatica, simpluta. Destul de comerciala. Si una care e facuta cu destul de mult cap ca sa o citesti cu placere, sa iti lase ceva amintiri, sa te impresioneze cu ceva (macar cu inspiratia cuvintelor ce preced fiecare articol tot ramai).Nu stiu daca se incadreaza la categoria chick-lit (daca nu stiti ce e cu asta, mergeti pe la LuciaT in vizita si aflati. Impreuna cu recomandari pentru trei carti de gen), dar cel putin articolele doamnei Nastase sigur sunt. Dar ce sa-i faci, sunt femeie si am si eu momentele mele in care simt nevoia de evadare si relaxare a neuronilor :)) . Si asta e o carte buna pentru asa ceva.

_________________________________

Si apropo de dat iama prin bibiloteci, cand inca mai munceam de zor si ma plimbam cu metroul prin Bucuresti in disperare si ramaneam fara carti, apelam mereu la dulapul Andreei. Asa am descoperit placerea de la il citi pe Saramago. La fel cum in dulapul Andei l-am gasit pe Mika Waltari. Ideea e ca plimbandu-ma azi pe blogul Teroristei am gasit ceva ce imi scapase. Adica faptul ca Saramago are blog. In portugheza, ce e drept, dar…poate ne traduce si noua cineva. :))

Lasă un răspuns

