Mare si carti ne-recomandate vara

Am asteptat. Vreo doua luni. Sa vina ziua si sa spun „Plec!”. Si dusa am fost. Doua zile. Cu soare, cu apa, pescarusi, micul golf, oameni faini. Aveam nevoie de asta, ca de o gura de oxigen atunci cand ramai fara aer.. Bineinteles, acum stau la birou si in fata am minunata priveliste de masini de pe bulevardul Balcescu. Parca as mai vrea la mare…(imediat ce nu o sa ma mai usture spatele 🙂 ). Am descoperit locuri noi, drumuri noi (pustii, pierdute si frumoase), meduze (mai putin placute), zambete si stare-de-bine.

Si ca tot spuneam de drumuri, am reusit (pe drum fiind) sa termin cartea Sylviei Plath, Clopotul de sticla.  Intre noi fie vorba, nu o recomad a fi citita vara sau cand sunteti in depresii adanci. De ce nu vara? Pai, vara toti avem chef de viata si nu prea avem starea necesara de aprofunda angoasele existentiale ale unei doamne (respectiva doamna fiind chiar Sylvia Plath, transformata in Esther Greenwood, ca doar e roman auto-biografic nu?). Pentru starea de adanca depresie, iar nu e recomandat. S-ar putea sa dea idei despre cum puteti sa va sinucideti. Pe de alta parte, s-ar putea sa va scoata din stare numai cand cititi despre tratamente si reactii.

Pe scurt, cartea este despre o tipa care are o cadere nervoasa, cadere care incepe in timpului unui stagiu ca intern la o revista de moda din New York. Pe masura de boala avanseaza la fel avanseaza si starile de paranoia, furie, teama. Sylvia Plath scrie despre toate acestea intr-un stil dezarmant, care uneori sperie prin sinceritate si duritate (un tip de duritate psihica, mai mult decat fizica). E de notat ca autoarea s-a sinucis la mai putin de o luna dupa ce cartea a aparut (numele original este The Bell Jar). Si ca pana atunci trecuse prin diverse clinici si spitale si tratamente. „Pentru persoana de sub clopotul de sticla, pasiva si-mpietrita ca un copil mort, lumea insasi e visul urat”.

Finalul cartii este unul cat se poate de deschis. Dupa tratamente, electro-socuri, sinuciderea unei prietene, pierderea virginitatii, Easther este fata in fata cu momentul in care comisia o va examina si ii va hotari viitorul. Ultimele cuvinte sun: „Am pasit in incapere”.

Mie personal mi-a placut. Poate momentul pentru a o citi nu a fost tocmai inspirat, dar…Mi-a placut stilul de a scrie, mi-au placut intrebarile, mi-a placut perspectiva pe care o da asupra nebuniei. O perspectiva „from-the-inside”.

Dar revin: a NU se citi vara. Si a NU se citi in momente de depresie adanca.

Momentan, pentu mine, lumea nu e nicidecum un vis urat. Ci unul care miroase a alge si sare. Si care se simte precum nisipul. Si care a lasat urme adanci de soare pe spatele meu. Asa ca…trecem pe lecturi mai „light”, sa nu pice greu pe caldura asta.

Anunturi importante (cele mai):

1. Pentru cei care mai foloseau din cand in cand numarul meu de Orange pentru a ma contacta: va anunt ca nu mai detin acel telefon. De fapt, l-am pierdut undeva, intre Ploiesti-Bucuresti-2 Mai. Cei care il aveti pe alalalt, bine. Cei care nu…asta e 🙂

2. M-am decis: o sa aplic la Masterul de Etica Aplicata, al Facultatii de Filosofie, UB. Astept acum sa visez intr-o seara tema de eseu pentru admitere. (cam la fel ca atunci cand mi-am ales tema de licenta 🙂 – si ca tot veni vorba de licente – uite aici povestea uneia dintre ele. Mi-a placut mie in mod special tema.  ).

 

3 gânduri despre &8222;Mare si carti ne-recomandate vara&8221;

  1. De acord ca nu e o carte pe care sa o citesti vara…eu am citit-o pe plaja si am ramas cu aceeasi senzatie de „moment gresit”..mi-a placut insa foarte mult stilul autoarei, in special toate acele comparatii folosite sa redea starile lui Esther

Lasă un răspuns

